Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки
ЗАЯВА ПРО ВИЗНАЧЕННЯ ОБСЯГУ СТРАТЕГІЧНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОЦІНКИ
до проєкту містобудівної документації на місцевому рівні
«Детальний план території на земельну ділянку з кадастровим номером 4823383000:07:000:0140 площею 21,9028га розташовану в межах території Мішково-Погорілівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості»
1.Замовник та виконавець СЕО
Замовник проєкту містобудівної документації на місцевому рівні «Детальний план території на земельну ділянку з кадастровим номером 4823383000:07:000:0140 площею 21,9028га, розташовану в межах території Мішково-Погорілівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості» є Мішково-Погорілівська сільська рада Миколаївського району Миколаївської області.
Юридична адреса: 57214, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, с. Мішково-Погорі-лове, вул. Миру, буд. 38.
Контактний телефон: (0512)68-64-97; e-mail: mishkovo.pogorilivska@gmail.com
Виконавець - ТОВ «ГЕОПАРТІЯ»
2. Вид та основні цілі документу державного планування
Відповідно Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», частині першої ст.1, п.3 документи державного планування це - стратегії, плани, схеми, містобудівна документація, загальнодержавні програми, державні цільові програми та інші програми і програмні документи, включаючи зміни до них, які розробляються та/або підлягають затвердженню органом державної влади, органом місцевого самоврядування.
Проєкт документу державного планування розробляється у відповідності до:
– Земельного, Водного та Лісового кодексів України;
– Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
– Закону України «Про відходи»;
– Закону України «Про охорону атмосферного повітря»;
– Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»;
– Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»;
– Закону України «Про природно-заповідний фонд України»;
– Закону України «Про екологічну мережу України»;
– Закону України «Про охорону земель»;
– Закону України «Про рослинний світ»;
– Закону України «Про тваринний світ»;
– Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку»;
– Закону України «Про енергозбереження»;
– ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій»;
– ДБН А.2.2-1:2003 «Склад і зміст матеріалів оцінки впливів на навколишнє середо-вище (ОВНС) при проєктуванні і будівництві підприємств, будинків і споруд»;
– ДБН Б.1.1-14:2021 «Склад та зміст містобудівної документації на місцевому рівні»;
– ДСП 173-96 «Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів».
При розробці проєкту ДПТ враховуються наступні цільові програми Миколаївської області, Миколаївського р-ну та Мішково-Погорілівської ОТГ:
- Стратегія розвитку Миколаївської області на період до 2027 року включно, затверд-
жена рішенням №2 від 23.12.2020р. Миколаївської обласній ради;
- Схема планування території Миколаївської області, що затверджена рішенням №21 від 21.11.2008р. Миколаївської обласної ради, Схема планування територій Миколаївської області – внесення змін, затверджена рішенням №29 від 16.05.2019р. Миколаївської обласної ради;
- Комплексна програма охорони довкілля Миколаївської області на 2021-2027р.р., что затверджена рішенням №16 від 23.12.2020р. Миколаївської обласної ради;
- Стратегія відновлення та розвитку Мішково-Погорілівської сільської територіальної громади до 2027р., що затверджена рішенням сільської ради №14 від 21.05.2024р..
Зараз в Миколаївської області діють декілька цільових програм, що стимулюють розвиток промисловості на території регіону, це – Стратегія розвитку Миколаївської області
на період до 2027р. включно, затверджена Рішенням №2 від 23.12.2020р. зі змінами, прий-
нятими Рішенням №43 від 23.12.2020р., Програма розвитку малого і середнього підприємництва у Миколаївської області на 2021-2023р.р., що затверджена Рішенням №4 від 23.12.2020р., з продовженим строком дії до 2025р. включно., згідно Розпорядженню голови Миколаївської ОВА №597-р від 29.12.2023р., Програма економічного і соціального розвитку Миколаївської області на 2024р., що затверджена Рішенням №2 від 21.12.2023р..
Детальний план території (далі - ДПТ) є містобудівною документацією місцевого рівня, яка визначає функціональне призначення, параметри земельної ділянки та її забудови і використання території з метою розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, розвиток виробництва на означеній території, формування принципів планувальної організації забудови, визначення планувальних обмежень використання території згідно з державними будівельними та санітарно-гігієнічними нормами із дотриманням вимог містобудівного, санітарного, екологічного, природоохоронного, протипожежного та іншого законодавства з метою залучення інвестицій згідно з інтересами територіальної громади, заходів щодо реалізації містобудівної політики розвитку території громади, району та області.
При розроблені детального плану території враховуються Схема планування території Миколаївської області», інформація земельного кадастру, матеріали з визначення та врахування державних та регіональних інтересів.
Детальний план території на земельну ділянку з кадастровим номером 4823383000:07:000:0140 площею 21,9028га розташовану в межах території Мішково-Погорілівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (далі ДПТ) розробляється на підставі рішення Мішково-Погорілівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області №11 від 21.03.2024р.. «Про надання дозволу на розроблення детального плану території на земельну ділянку площею 21,9028га з кадастровим номером 4823383000:07:000:0140». Містобудівну документацію розроблено з урахуванням Стратегій та Програм, що діють для розвитку малого і середнього підприємництва на території Мішково-Погорілівської громади.
Основною метою ДПТ, що розглядається є:
- уточнення в більш крупному масштабі положень проєкту планування Миколаївської області;
- поліпшення екологічної ситуації за рахунок чіткого функціонального зонування земельної ділянки з дотриманням розміру санітарно-захисних зон, будівництва відповідних виробничих потужностей;
- визначення параметрів земельних ділянок, необхідних для розміщення окремих об’єктів будівництва;
- визначення всіх планувальних обмежень використання території згідно з державними будівельними нормами та санітарно-гігієнічними правилами;
- визначення містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки;
- визначення можливості інженерного забезпечення проєктованих об'єктів.
3. Інформація про те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)
Містобудівна документація на місцевому рівні «Детальний план території на земельну ділянку з кадастровим номером 4823383000:07:000:0140 площею 21,9028га, розташовану в межах території Мішково-Погорілівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості» передбачає уточнення з частковою зміною цільового призначення використання існуючої земельної ділянки. Зараз земельна ділянка, що розглядається, згідно витягу №НВ-4810904322021 від 18.01.2021р. з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4823383000:07:000:0140, площею 21,9028га має цільове призначення 01.04 Для ведення підсобного сільського господарства, державна власність на території Мішково-Погорілівської сільської ради, Миколаївської області. Вид економічної діяльності об’єкта за КВЕД – 38.11 Збирання безпечних відходів.
На земельній ділянці обслуговується полігон будівельних відходів, розміщений на місці колишнього кар’єру з видобування глини. Сміття, що утворюється під час будівельних та ремонтних робіт перевозиться автотранспортом та складається методом пошарового трамбування, що виконується за допомогою бульдозеру. Відходи - будівельні матеріали (цегла, бетон та інше) та сміття з прибирання територій (опале листя, зміт з територій, гілки дерев) не становлять шкоди для навколишнього середовища. Клас небезпеки відходів – ІV. Обсяги накопичення – 1647,0т в 2018р., 1677,0т в 2019р..
Згідно з Законом України «Про оцінку впливу на довкілля», частини третьої ст.3, п.11 об’єкт проєктування відноситься до третьої категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля, а саме - операції у сфері поводження з побутовими та іншими відходами.
Територія, на якій розташовується проєктована планована діяльність знаходиться в межах 300-метрової санітарно-захисної зони об`єкту комунального призначення (цвинтар) – ІІІ клас санітарної класифікації.
Територія, на якій розташовується проєктована планована діяльність не знаходиться в межах санітарно-захисної зони об’єктів, що є джерелами виділення шкідливих речовин, підвищених рівнів шуму, вібрації, ультразвукових і електромагнітних хвиль, іонізуючого випромінювання. Такі об’єкти навколо території відсутні.
Територія проєктованих об’єктів не знаходиться в межах зони санітарної охорони від підземних і відкритих джерел водопостачання, водозбірних і водоочисних споруд, водоводів, об’єктів оздоровчого призначення. Такі об’єкти навколо території відсутні.
Територія об’єктів ДПТ не знаходиться в межах зони охорони пам’яток культурної спадщини, археологічних територій, історичного ареалу населеного пункту. Такі об’єкти навколо території відсутні.
Територія об’єктів ДПТ не знаходиться в межах прибережно-захисних смуг водних об’єктів, водоохоронних пунктів. Такі об’єкти навколо території ДПТ відсутні.
Зараз на території, що розглядається організований та діє полігон для збирання будівельних відходів. Для цієї роботи залучається необхідна техніка, роботи виконуються по мірі накопичення відходів. Наразі чимало питань до існуючої системи збирання та утилізації будівельного сміття, тому ні в якому разі не можна допустити негативного впливу від діяльності, що пов’язана з поводженням з твердими будівельними відходами, на довкілля та здоров’я людей. На сьогодні питання ефективної роботи зі створення сучасної системи поводження з будівельними відходами, його сортування, повернення в економіку вторинної сировини є надзвичайно актуальним, адже відходи на звалищах щороку накопичуються і створюють екологічну проблему.
Детальний план, що розглядається, визначає існуюче та перспективне функціональне призначення земельної ділянки, визначає територіальні (просторові) умови для реалізації видів діяльності та об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля, в частині дотримання планувальних обмежень (санітарно-захисних та охоронних зон), а також в частині дотримання режимів господарської діяльності в межах, які визначені законодавством Україні та низкою нормативно-правових актів у сфері забезпечення санітарних норм та охорони навколишнього природного середовища, в тому числі створення сприятливих умов для життедіяльності людини, на території за межами населених пунктів.
Проєктована виробнича діяльність складається з декількох напрямків, пов’язаних один з одним. Це – перевантажувальна станція будівельного сміття, об’єкт зі складування та зберігання вторинної сировини з будівельного сміття, об’єкт з виробництва штучного каміння та дрібних бетоних виробів, об’єкт з виробництва глиняних виробів. Земельна ділянка, на якій буде реалізована проєктована планова діяльність розподіляється на 5 функціональних зон відповідно нормативним розмірам санітарно-захисних зон запланованих об’єктів за ДСП 173-96 «Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів».
Загальна площа території ДПТ складає 21,9028га. Проєктом ДПТ передбачено функціональний поділ єдиної земельної ділянки, що використовується під полігон будівельного сміття, на 4 виробничих майданчиків та загальну захисну зону з зелених насаджень, що складають послідовну схему поводження з твердими будівельними відходами, а саме:
1. Майданчик перевантажувальної станції будівельного сміття, де відбувається приймання та складування будівельного сміття для подальшого перевантаження, площею 5,3099га на заході та південному заході території існуючого полігона, ІV клас санітарної класифікації з розміром СЗЗ – 100,0м;
2. Майданчик площею 4,1964га в центральній частині існуючого полігону для розміщення складських приміщень для зберігання вторинної сировини, що повертається в економічний обіг, ІV клас санітарної класифікації з розміром СЗЗ – 100,0м;
3. Майданчик площею 4,1248га на сході та південному сході території існуючого полігона для розміщення виробництва штучного каміння та дрібних бетоних виробів з вторинної сировини, що поставляє майданчик складування будівельного сміття, ІV клас санітарної класифікації з розміром СЗЗ – 100,0м;
4. Майданчик площею 4,0090га на півночі території існуючого полігона для розміщення виробництва глиняних виробів, V клас санітарної класифікації з розміром СЗЗ – 50,0м;
5. Майданчик зелених насаджень загального призначення з функцією санітарно- захисної зони, площею 4,2627га за периметром території існуючого полігона.
Проєктом ДПТ передбачається встановлення відповідного технологічного обладнання для переробки частини будівельних відходів, придатних для використання на відповідному виробництві в якості сировини. За рахунок повернення частини відібраного будівельного сміття в економічний обіг шляхом переробки в будівельні вироби на об’єктах для виробництва штучного каміння та дрібних бетоних виробів і виробництва глиняних виробів, а також вивозу будівельного сміття зі станції перевантаження та використання частини будівельних відходів для планової засипки та вирівнювання території бувшого глиняного кар’єра планується значне зменшення будівельного сміття на полігоні та впровадження ресурсозберігаючих технологій.
Заплановані до будівництва інфраструктурні об’єкти з управління будівельними відходами мають значний позитивний вплив на загальний стан навколишнього середовища, в тому числі здоров’я людини, та відповідають сучасним тенденціям поводження з відходами, планам, програмам, стратегіям в сфері управління відходами на державному, регіональному та місцевому рівнях.
Заповнення яру бувшого кар’єру будівельними відходами допомагає запобігти ерозії та зсувам ґрунту.
4. Ймовірні наслідки
У процесі виконання Звіту про стратегічну екологічну оцінку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості» на земельній ділянці з кадастровим номером 4823383000:07:000:0140 площею 21,9028га, розташовану в межах території Мішково-Погорілівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, оцінюються всі можливі різні ризики впливу на навколишнє природне середовище та життєдіяльність людини.
У процесі виконання Звіту про стратегічну екологічну оцінку для будівництва та експлуатації запланованих об’єктів оцінюються всі можливі різні ризики впливу на навколишнє природне середовище.
4.1. Для довкілля.
В ході здійснення стратегічної екологічної оцінки (надалі – СЕО) мають бути оцінені ймовірні наслідки реалізації проєкту ДПТ на такі компоненти довкілля:
- грунти, надра;
- клімат, мікроклімат, атмосферне повітря;
- водні ресурси, поверхневі та грунтові води;
- стан фауни, флори, біорізноманіття, ландшафту природних територій.
Також має бути оцінено вплив планової діяльності на здоров’я населення, а саме: фізичні, хімічні чи інші фактори впливу, які створюють чи можуть створити значну небезпеку для здоров’я людини, та вимагають спеціальних методів і засобів їх зниження.
В наслідок проєктованої плановой діяльності передбачається значне поліпшення стану довкілля за рахунок впровадження сучасної системи поводження з твердими будівельними відходами.
Ґрунт та надра – передбачається поліпшення стану.
Атмосферне повітря – передбачається допустимий вплив.
Водні ресурси – передбачається поліпшення стану.
Кліматичні фактори (у тому числі зміна клімату та викиди парникових газів) – негативних впливів не передбачається. Змін мікроклімату в результаті планової діяльності
не очікується, оскільки в результаті експлуатації запланованих об’єктів - перевантажувальної станції, об’єктів з виробництва штучного каміння та дрібних бетоних виробів і виробництва глиняних виробів будівництва об’єктів відсутні значні виділення теплоти, інертних газів, вологи. Особливості кліматичних умов, які сприяють зростанню інтенсивності впливів планової діяльності на навколишнє середовище, відсутні.
Стан фауни, флори ( на майданчику, що розглядається, відсутні цінні види рослин та не зустрічаються рідкісні види тварин і птахів) - негативних впливів не передбачається.
Планована діяльність буде реалізована на землях, що не відносяться до особливо цінних земель.
Територія реалізації планованої діяльності не входить до екомережі – не займає території коридорів (сполучних територій) екомережі, не входить до ядер (ключових територій) екомережі.
Соціально-економічні умови – позитивні.
Здоров’я населення – вплив позитивний.
Техногенне середовище – вплив відсутній.
Матеріальні об’єкти, архітектурна, археологічна та культурна спадщина – негативних впливів не передбачається. Об’єкти архітектурної, археологічної та культурної спадщини в
районі розташування планової діяльності та на території ДПТ не розвідано.
Вплив на довкілля за фактором здійснення операцій у сфері поводження з будівельними відходами буде носити довгостроковий характер, однак за рахунок відповідності діючим нормативам вплив є допустимим.
Категорія екологічної безпеки МВВ – А малонебезпечне.
4.2. Для територій з природоохоронним статусом.
Земельні ділянки, що розглядаються в проєкті ДПТ, знаходяться поза межами об’єктів та територій природо-заповідного фонду, отже вплив не передбачається.
Планована діяльність не вплине на стан об’єктів природно-заповідного фонду.
4.3. Транскордонні наслідки.
Зважаючи на географічне положення ділянки, транскордонні наслідки реалізації планової діяльності для довкілля приграничних територій, у тому числі здоров’я населення, не очікуються. Територія ДПТ територіально розташована на значній відстані від меж сусідніх держав.
5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено
У 2014 році Європейський Союз і Україна підписали угоду про асоціацію (УA), що представляє собою новий етап в розвитку договірних відносин між Україною та ЄС, спрямованих на політичну асоціацію та економічну інтеграцію.
Україна має поступово відійти від домінування захоронення будівельних відходів, як основного способу поводження з відходами, до сортування і розділення їх на потоки для повторного використання, перероблення або утилізації з захороненням залишків відходів на "регіональних" полігонах, що відповідають вимогам ЄС; запровадити принцип розширеної відповідальності виробника та створити систему комплексного управління відходами Європейського зразка.
Запропонований проект Детального плану містить:
- аналіз поточної ситуації з управління будівельними відходами в Миколаївської області загалом;
- завдання, які слід виконати для покращення безпечної для довкілля підготовки будівельного сміття для повторного використання, переробки, утилізації та видалення відходів;
- аналіз існуючих схем збирання будівельних відходів та наявних потужностей з перероблення, утилізації та видалення для окремих пріоритетних потоків відходів;
- оцінку потреби у нових схемах збирання, закритті існуючих потужностей, створенні додаткової інфраструктури поводження з будівельними відходами, та пов’язані з цим інвестиції;
- достатню інформацію про критерії розташування та про потужності підприємств та установок з перероблення, утилізації та видалення будівельних відходів;
- загальні підходи до управління будівельними відходами, включаючи технології та методи управління ними, а також підходи до управління пріоритетними потоками відходів;
- розміщення та формування усіх проєктованих об’єктів, що забезпечують функціонування планової діяльності;
- перспективну схему розміщення об'єктів, а саме визначення місць для розташування перевантажувальної станції, об’єктів для виробництва штучного каміння та дрібних бетоних виробів і виробництва глиняних виробів;
- основні фактори, що є джерелами утворення більшої частини впливів від планової діяльності;
- заходи, спрямованні на мінімізацію впливів планової діяльності на довкілля, соціальне середовище, здоров’я людини.
Розроблення містобудівної документації на місцевому рівні «Детальний план території
на земельну ділянку з кадастровим номером 4823383000:07:000:0140 площею 21,9028га, розташовану в межах території Мішково-Погорілівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості» є одним з засобів оптимізації заходів зі збору, сортуванню та вивозу твердих побутових відходів.
При розробці планувальних рішень будуть розглянуті альтернативні сценарії, шляхи досягнення обраних цілей, пріоритетів. Порівняння альтернатив буде зроблене методами, що базуються на цільовому аналізі та індикаторах сталого розвитку. Для оцінки проєктних рішень щодо проєкту ДПТ буде використаний метод оцінки впливу на довкілля. При виборі альтернатив планується розглянути варіанти впровадження заходів з оптимального принципу формування території, не допущення погіршення стану навколишнього середовища.
Альтернативні варіанти, що будуть розглянуті в Звіті про стратегічну екологічну оцінку:
1. Альтернатива №1 - здійснення планової діяльності існуючого звалища будівельного сміття без будівництва об’єктів з переробки - об’єктів для виробництва штучного каміння та дрібних бетоних виробів і виробництва глиняних виробів;
2. Альтернатива №2 - «Нульовий сценарій» - не затвердження Детального плану території.
Якщо документ державного планування не буде затверджено, це створить умови для не реалізації будівництва перевантажувальної станції, об’єктів для виробництва штучного каміння та дрібних бетоних виробів і виробництва глиняних виробів на території існуючого полігону будівельних відходів на території Мішково-Погорілівської сільської ради за межами населених пунктів і як результат не створить позитивних умов розвитку системи сбору, розподілення та повернення в економічний обіг будівельних відходів в Миколаївській області.
Оцінка ефективності вказаного альтернативного варіанту буде відображена у Звіті про стратегічну екологічну оцінку. Найсприятливішим варіантом буде затвердження запропонованого Детального плану території.
6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки
Основною метою Звіту є оцінка можливої реакції навколишнього природного середовища на прямий чи опосередкований вплив людини, вирішення задач раціонального природокористування в відповідності з очікуваним станом природного середовища. Основним критерієм під час стратегічної екологічної оцінки проєкту містобудівної документації є її відповідність державним будівельним нормам, санітарним нормам і правилам України, законодавству у сфері охорони навколишнього природнього середовища.
Розроблення СЕО проводиться одночасно з процесом розроблення ДПТ і є її складовою, що повністю інтегрована в процес розроблення ДПТ.
СЕО складається з опису наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, а також вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових, постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків та заходів, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування. Одночасно СЕО передбачає заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.
Обсяг досліджень передбачається відповідно до Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», ст.11.
Для розробки СЕО передбачається використовувати наступну інформацію: доповіді про стан довкілля, статистичну інформацію, дані моніторингу стану довкілля, оцінку впливу на довкілля планової діяльності та об’єкту, які можуть мати значний вплив на довкілля, пропозиції щодо зміни існуючого функціонального використання території. Основною метою прогнозу є оцінка можливої реакції навколишнього природного середовища на прямий чи опосередкований вплив людини, вирішення задач раціонального природокористування у відповідності з очікуваним станом природного середовища.
Всі методи прогнозування об’єднуються у дві групи: логічні і формалізовані. До логічних методів відносять методи індукції, дедукції, експертних оцінок, аналогій. При відсутності достовірних відомостей про об’єкт прогнозування і, якщо об'єкт не підлягає математичному аналізу, використовують метод експертних оцінок, суть якого полягає у визначенні майбутнього на основі думок кваліфікованих спеціалістів-експертів. Метод аналогій полягає в тому, що закономірності розвитку одного процесу з певними поправками можна перенести на інший процес, для якого потрібно зробити прогноз.
Формалізовані методи поділяють на статистичний, екстраполяції і моделювання, а саме:
• статистичний метод ґрунтується на кількісних показниках, які дають можливість зробити висновок про темпи розвитку процесів в майбутньому. Сутність його полягає в отриманні і спеціалізованому обробленні прогнозних оцінок проєктованого об'єкта через опитування висококваліфікованих фахівців (експертів) у певній сфері науки, техніки, виробництва;
• метод екстраполяції полягає в перенесенні встановленого характеру розвитку певної території чи процесу в майбутнє. Цей метод ефективний при короткостроковому прогнозуванні стосовно об'єкта, який тривалий час розвивався рівномірно без значних відхилень. Ґрунтується він на вивченні кількісних і якісних параметрів досліджуваного об'єкта за попередні роки з подальшим логічним продовженням. Окресленням тенденцій його розвитку у прогнозованому періоді;
• метод моделювання полягає у побудові моделей, які розглядають з урахування імовірної або бажаної зміни прогнозованого явища на певний період, користуючись прямими або опосередкованими даними про масштаби та напрями змін. При побудові прогнозних моделей необхідно виявити фактори, від яких суттєво залежіть прогноз; з'ясувати їх співвідношення з прогнозованим явищем; розробити алгоритм і програми моделювання змін довкілля під дією певних факторів.
Для здійснення стратегічної екологічної оцінки будуть використовуватись як логічні, та і формалізовані методи прогнозування.
Для виконання стратегічної екологічної оцінки буде зокрема здійснено:
• збір та аналіз інформації про поточний стан складових довкілля, включаючи значення ключових екологічних показників;
• проведення аналізу слабких та сильних сторін містобудівної документації на місцевому рівні «Детальний план територіїна земельну ділянку з кадастровим номером 4823383000:07:000:0140 площею 21,9028га, розташовану в межах території Мішково-Погорілівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості»;
• проведення консультацій з громадськістю щодо екологічних цілей;
• проведення оцінки впливу проєкту ДПТ на складові довкілля та на стан здоров'я й добробут населення;
• моніторинг фактичного впливу впровадження планової діяльності на довкілля.
Для підготовки Звіту СЕО передбачається використовувати наступну інформацію (за її наявності):
• інформацію, яка міститься в законодавчих актах і має відношення до Звіту;
• статистичну інформацію щодо району розташування планованої діяльності;
• дані моніторингу існуючого стану довкілля (кліматичні, метеорологічні, гідрологічні спостереження, дані про фонове забруднення та ін.);
• дані топографічних та геологічних вишукувань;
• статистику захворюваності місцевих жителів;
• іншу доступну інформацію.
Під час проведення процедури стратегічної екологічної оцінки передбачені заходи для запобіганням негативному впливу на довкілля та здоров’я населення по таких напрямках:
- щодо охорони атмосферного повітря;
- охорона поверхневих та підземних вод, ґрунтів;
- заходи щодо пожежної безпеки;
- відновлюванні та охоронні заходи.
Проведення спеціальних досліджень для стратегічної екологічної оцінки не передбачається.
7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування.
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглядати заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків на довкілля, визначені законодавством та нормативно-правовими актами.
Так, Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища», визначає загальні вимоги в галузі охорони навколишнього середовища при розміщенні, проєктуванні, будівництві, введенні в експлуатацію, експлуатації, консервації будівель, споруд та інших об’єктів.
Законом встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог:
а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;
г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров’я населення;
д) збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;
е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;
є) здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час здійснення планової діяльності.
При здійсненні планованої діяльності у відповідності до вимог Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», ст.24 з метою відвернення і зменшення шкідливого впливу на здоров’я населення шуму, неіонізуючих випромінювань та інших фізичних факторів будуть розглядатися наступні заходи спрямовані на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення значного негативного впливу на здоров’я населення:
- відповідні організаційні, господарські, технічні, технологічні, архітектурно-будівельні та інші заходи щодо попередження утворення та зниження шуму до рівнів, установлених санітарними нормами;
- заходи радіаційної безпеки, відповідних санітарних правил, а також заходи встановлені нормами, іншими актами законодавства, що містять вимоги радіаційної безпеки та інші.
8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку
Розділ "Охорона навколишнього природного середовища" у містобудівній документації виконується відповідно до вимог Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», частини другої ст.11, ДСТУ-Н Б Б.1.1-10:2010 “Настанова з виконання розділів Охорона навколишнього середовища у складі містобудівної документації”, Методичних рекомендацій із здійснення стратегічної екологічної оцінки документів державного планування.
Пропонується нижченаведена структура Звіту із СЕО:
1) зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування;
2) характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
3) характеристика стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
4) екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
5) зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування;
6) опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових (1, 3-5 та 10-15 років відповідно, а за необхідності - 50-100 років), постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків;
7) заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;
8) обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);
9) заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
10) опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);
11) резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.
9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання
Зауваження та пропозиції Про визначення обсягу Стратегічної екологічної оцінки надаються особисто або через уповноваженого представника у письмовому вигляді:
- від фізичних осіб - із зазначенням прізвища, ім’я та по-батькові, місця проживання, особистого підпису;
- від юридичних осіб – із зазначенням їх найменування, місця знаходження, посади і особистого підпису до Мішково-Погорілівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області.
Юридична адреса сільської ради: 57214, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, с. Мішково-Погорілове, вул. Миру, буд. 38.
Контактний телефон: 0512-686497;
Е-mail: [email protected].
Відповідальна особа - голова сельськоїї ради Андрій Ботанін.
У відповідності до вимог Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку”, статті 8, 10 обласні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища та у сфері охорони здоров’я у межах своєї компетенції надають у письмовій формі свої зауваження та пропозиції до Заяви про визначення обсягу СЕО документу державного планування на місцевому рівні у строк, що не перевищує 15 днів, відповідно до ЗУ “Про стратегічну екологічну оцінку”, стаття 10, частини 5, 6.
Протягом 15 діб з дня оприлюднення повідомлення на офіційному сайті Веб-сайт: https://mphromada.gov.ua/, громадськість має право надати зауваження та пропозиції щодо визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту містобудівної документації «Детальний план території на земельну ділянку з кадастровим номером 4823383000:07:000:0140 площею 21,9028га розташовану в межах території Мішково-Погорілівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості».
Протягом вище вказаного строку громадськість має право подавати будь-які зауваження або пропозиції, які, на її думку, стосуються планованої діяльності. Зауваження та пропозиції можуть подаватися в письмовій формі (у тому числі в електронному вигляді). Пропозиції, надані після встановленого строку, не розглядаються.
Строк подання зауважень і пропозицій становить 15 днів з дня оприлюднення, тобто до ___________ 2024 року.
За відсутності письмових зауважень і пропозицій протягом зазначеного строку замовник самостійно визначає обсяг досліджень та рівень деталізації інформації, що має бути включена до Звіту про стратегічну екологічну оцінку.
Просимо надати зауваження та пропозиції в встановлені терміни.
Дякуємо за розуміння.
Мішково-Погорілівський сільський голова Андрій БОТАНІН